marți, 11 mai 2010

BJ Nilsen - The Invisible City (2010)


1 Gravity Station

Subharchord, Grand Piano, Virtual Hammond Organ, Amplified Chair Dragged Across Floor, Window Shutters, Steel Whistle Coffeepot, Acoustic And Electric Guitar Feedback Run Through B&k Frequency Analyzer Type 2107, Studer B67, Various Dsps
[Viola - Hildur Gudnadottir]

2 Phase And Amplitude
Bumblebees, Acoustic Guitar, Studer B67, Various Dsps

3 Scientia
Birdsong Feed-backed And Overdriven Through A B&k Frequency Analyzer Type 2107, B&k Type 1024, Subharchord, Wing Flaps And Birds Eating, Door Slam, Virtual Hammond Organ, Glockenspiel, Online Voice Decoder, Studer B67, Various Dsps

4 Virtual Resistance
Subharchord, Birds, Cat Climbing Up Door, Footsteps On Snow, Acoustic Guitar, Electric Guitar, Virtual Hammond Organ, Broken Fishman Parametric Eq, Bowed Acoustic Guitar, Studer B67, Various Dsps

5 Meter Reading
Virtual Hammond Organ, Train, Boat Ramp, Studer B67 Tape Cut-ups, Feedbacked Ferrograph Series 4, Various Dsps

6 Into Its Coloured Rays
Wasps Run Through B&k Type 2107, Piano, Dead Trees Leaning Against Each Other, Crows, Studer B67, Various Dsps

7 Gradient
Acoustic Guitar, Virtual Hammond Organ, B&k Type 1024, Studer B67, Various Dsps

8 The Invisible City
Amplified Chair Dragged Across Floor, Rain, Feedbacked Ferrograph Series 4, Acoustic Guitar, Tapeloops Of Found Sounds, Various Dsps


Ca sa ilustrez putin postarea de mai inainte, iata si un album proaspat de care am prins drag. Am lasat descrierea surselor, a instrumentelor adaugate si a metodelor de alterare a surselor, mai mult in ideea de a face reclama in caz ca cineva nu se simte neaparat interesat la simpla vedere a numelui. Totusi, inclin sa cred ca metoda cea mai buna de a aborda albumul e sa nu stii nimic despre natura sunetelor auzite. Un motiv: poate fi un joc interesant sa ghicesti. Un motiv si mai bun: genul asta de muzica se preteaza un pic mai bine la absorbirea rezultatului decat la contemplarea metodei (cel putin pentru mine).

Acestea fiind zise, e foarte greu sa-ti dai seama de unde vin sunetele din piesele astea. Titlurile ofera niste indicii care pot fi acceptate ca plauzibile la o adica, dar sunt inselatoare. BJ Nilsen e un tip foarte priceput in zona de field recordings, si nu e de mirare ca ele stau la baza muzicii de aici. Surpriza placuta e ca sunetele naturale nu sunt folosite ca atare, ci imbracate unele cu altele, schimbate, ascunse, descoperite cand nu te astepti, impanate cu multa electronica, facute sa sune a altceva etc. Rezultatul e un tablou viu/evocativ, care are puterea (sper) sa sugereze altceva pentru fiecare ascultator. Dar de aia l-am si pus aici, ca sa imi confirm ipoteza.

Musique concrete, cu alte cuvinte. Orasul invizibil creat de domnul Nilsen poate exista oriunde si pare compus dintr-o combinatie de sunete familiare venite din alte orase, vizibile odata, ramase pe retina amintirii. Desi impartit in piese cu structura compozitionala definita (exista crescendouri, teme recurente, impresie epica), albumul intreg se prezinta ca un poem sonor din versuri gasite si aranjate intr-o forma conciliatoare. O data descoperite, sursele isi compun propriul poem, in care pasari/viespi/pisici/trenuri/ploaie/clape/chitare/benzi magnetice dezvaluie tot atatea iluzii auditive.

The sound of dead trees leaning against each other:

aici

sau aici

5 comentarii:

  1. asa.. ziceam ca imi place ca nu e doar un palimpsest cu sunete ale orasului si cu un oarecare background muzical (la asta ma asteptam). e chiar muzica, muzica ce evoca orasul dar nu il reproduce. nais. partea de orga e aproape bisericeasca :) [inceputul primei piese m-a cam zgariat pe creieri.]

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu mă așteptasem la ceva agresiv-invaziv (partea de ”musique concrete”; cred că mă gândesc la Schaeffer și zgomotiști prea mult), dar a fost rareori cazul.

    Categoric nais, vorba lui Andu.

    RăspundețiȘtergere
  3. ptr mine e drone :-) in orice caz, nu'l pot considera un album de "musique concrete". cum zicea si Richard Bach, aia'i o specie mai invaziva si, in primul rand, mai fragmentata... or Nilsen prefera sa uniformizeze intrucatva sunetele "concrete", sa le imblanzeasca sau sa le foloseasca ca "spice" in loc sa le dea o structura dinamica si sa le scoata'n prim-plan.

    RăspundețiȘtergere
  4. Da, cred ca m-am hazardat eu un pic cu termenul. Motivul e ca in general nu asociez ideea de drone cu ideea unui nucleu de sunete naturale, si am fugit la alt cuvant.

    RăspundețiȘtergere

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.