luni, 31 octombrie 2011

Paul Jebanasam - Music for the Church of St. John the Baptist

Nu mai stiu de unde m-am prins ca vreau sa-l ascult pe Paul Jebanasam, dar a fost o idee foarte buna si scriu postul asta ca sa il recomand mai departe, intrucat e una dintre descoperirile anului pentru mine. Avand in vedere titlul (pe care l-am banuit la misto), ma asteptam la o bucata de drone de 25 de minute (ca atat are discul), eventual cu niste field recordings presarate pe acolo, cu sanse sa se adauge teancului de ep-uri decente de anul asta la care n-am sa ma intorc prea curand.

Intr-un fel, banuiala mea nu e chiar departe de adevar, primele zece minute fiind o fantezie drone destul de difuza, de sursa posibil electronica imbinata cu niste percutie si/sau niste instrumente cu coarde, invelite in aura unui spatiu reverberant. In paranteza fie spus, bucata a fost inregistrata intr-o biserica din Anglia cu hramul sfantului din titlu, pentru a carei inaugurare piesa a fost special scrisa. Dupa primele zece minute, masa de sunet se pierde in tacerea partiala (ecourile spatiului raman) si suntem calauziti cateva momente printre sunete metalice, ploaie cazand, detritusuri electronice diverse. Din ansamblul asta delicat de sunete se ridica mai intai o bucata solemna de orga, potrivita unui "De Profundis" dintr-un recviem imaginar. Cateva minute mai incolo se intra intr-o compozitie la fel de solemna, de data asta pentru vioara, viola si viola da gamba, care ramane sa umple spatiul sfant pana la sfarsitul inregistrarii. E o tristete si o seninatate in aceasta ultima miscare a litaniei lui Jebanasam care-mi aminteste de "Trisagion"-ul lui Arvo Part. O concluzie puternica, emotionanta.

Cineva a urcat pe Youtube toata lucrarea, iata mai jos un link catre partea intai. Nu mi se pare ca secventele de film mut adauga ceva muzicii, asa ca nu va chinuiti sa urmariti. Muzica vorbeste singura.

Un comentariu:

  1. Orga care intra spre final imi aduce aminte de orga care intra la fel pe A Saucerful Of Secrets. Miam.

    RăspundețiȘtergere

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.